Vrider du om på anklen eller får en fibersprængning, så er det en akut skade, som skal behandles så hurtigt som muligt. Og meget kan du selv gøre!

Det gør ondt, når væv går i stykker, fordi nervetrådene i området påvirkes. Vævets små blodkar (kapillærerne) vil også være beskadigede, og der siver blod ud i vævet omkring.

Blødningen giver et forhøjet tryk i det beskadigede område, og smerten vil tiltage, efterhånden som blødningen og trykket bliver større. Akut skadesbehandling handler om at begrænse den blødning og hævelse der sker i vævet, så man mindsker de efterfølgende gener og forkorter skadesforløbet.

DET STARTET MED RICE

De fleste kender til RICE-princippet. Det er nemt at huske og er blevet brugt ifm. akut skadesbehandling i flere generationer. Bogstaverne i RICE betyder:

R = Ro (rest)

I = Is (ice)

C = Kompression (compression)

E = Elevation (elevation)

RO OG AFLASTNING

For ikke at forværre skaden, skal man stoppe med aktiviteten og skåne det skadede område. Det betyder f.eks. at du i starten ikke må støtte på foden, hvis den er forstuvet. Smerter er kroppens advarselssignal, så lyt til kroppen og tag dine forhåndsregler.

IS OG NEDKØLING

Du bør lægge is på skaden cirka 30 minutter i timen de første seks timer. Ved større skader skal du regelmæssigt lægge is på i det første døgn. Kulden dæmper smerterne, men virker ikke i dybden. Det er altså ikke nok til at fjerne skaden.

KOMPRESSION

Der skal tryk på de første 24 til 36 timer. Hvis der stadig er en tendens til hævelse, skal der kompression på endnu længere tid. Brug et elastikbind til at give kompression. Elastikbindet skal være bredt, langt og stramt, men ikke for stramt – huden må ikke blive blålig eller følelsesløs.

ELEVATION

Hæv det skadede område – gerne 30 centimeter eller mere over hjertehøjde. Det sænker blodtrykket i skadeområdet, og risikoen for øget tryk mindskes. Elevationen gentages i to døgn eller mere, så ofte som muligt, især ved kraftig blødning eller hævelse.

SÅ KOM PRICEM

RICE er som tidligere sagt nemt at huske, men ikke længere tilstrækkeligt for bedst mulig skadesbehandling. Derfor har man begyndt at tilføje et P og et M:

P = Hurtig (prompt) –  reager og tag din forhåndsregler med det samme. Selv få sekunder kan gøre en stor forskel.

M = Bevægelse (movement/mobilisation) –  det skadede væv skal bevæges og bruges, så snart smerterne tillader det.

JEG VIL SLÅ ET SLAG FOR PCEIRM

Efter min mening er PRICEM en meget bedre akut skadesbehandling end RICE, men rækkefølgen er for mig stadig forkert. Det vigtigste i den akutte fase er at begrænse hævelsen. Derfor vil min foretrukne valg i vejledning og behandling af akutte skader være PCEIRM.

For det første skal du være hurtig (P) med at give området kompression (C).  Kompressionen er helt klart det mest afgørende for at forhindre og begrænse hævelse, samt gøre dit skadesforløb kortere. Hvis du så snart du har fået kompression på, eleverer (E) området over hjertehøjde har du gjort det du kan, for at mindske hævelsen. Is (I) skal kun ses som en form for smertelindring og brug kun is, hvis du har kompression på. Isen kan faktisk gøre hævelsen værre hvis du ikke har kompression på, fordi det tilfører en masse nyt blod og øget cirkulation til området når isen fjernes.

Ro (R) er selvfølgelig afhængig af skadens omfang. Så snart du kan burde du begynde at bevæge (M) din krop og det område som er beskadiget. Lyt til din krop og respektér smertene. Et traume som en akut skade jo er, kan ofte give skævheder og stivheder i led og bindevæv. Det er derfor altid en god idé at få din skade og krop tjekket efter den akutte fase er over. F.ex. kan en forstuvet ankel give låsninger i foden, men også forplante sig i form af kompensation til knæ, hofte, bækken og ryg som senere vil vise sig som skader eller skavanker. Mobilisering og behandling (M) af disse faktorer vil kunne gøre dit skadesforløb kortere, så du er hurtigere på benene igen og forebygger andre skader på længere sigt!

HVORNÅR KAN MAN SÅ GÅ IGANG IGEN?

Hvis du hurtigt får behandlet din skade, får du måske ingen eller kun lidt hævelse. Men du skal stadig give det tid til at hele. Du kan læse mere om helingstider i denne artikel. Tag altid udgangspunkt i det beskadigede væv der har længst helingstid.

Øvelserne og aktiviteterne må ikke gøre ondt, og det er vigtigt at have kompressionsbind og is tilgængelig, hvis der er tegn på at skaden bryder op og begynder at hæve igen.

Kommentarer

kommentarer